سلام، لطفاً از محصول «دانلود کتاب چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه ها تشخیص دهیم pdf» دیدن فرمایید.
نقد و بررسی کتاب چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانهها تشخیص دهیم
ریچارد پُل و لیندا اِلدر در کتاب چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانهها تشخیص دهیم، به شما آموزش میدهند که با رسانههایی که دارای سوگیری هستند را با منطق و استانداردهای خاصی تشخیص دهید.
در عصر امروزی که بهواسطه کانالها و شبکههای اجتماعی زیر بمباران خبری هستیم، آگاهی در حوزه رسانه یک امر مهم است. رسانهها به شیوهای ماهرانه، گاهی حقیقت را به شکل تحریفشده یا فقط بخشی از حقیقت را نشان میدهند. مخاطب آگاهی کسی است که منطقِ پشت سوگیری خبرها و تبلیغات رسانهای را درک کند و در دامِ رسانهها نیفتند. تقریبا هیچ رسانهای نیست که ادعا کند اخبار من دارای سوگیری و جانبداری است؛ برعکس، همه رسانهها مدعی ارائه گزارشهای بیطرفانه و مستقل هستند. اما واقعیت این است که هیچ رسانهای نمیتواند ادعا کند که بازتابدهنده واقعیت عینی، بدون هیچگونه دخل و تصرفی است.
این کتاب با نگاهی نقادانه به حوزه رسانه پرداخته است. نویسنده معتقد است که هر جامعه و فرهنگی جهاننگری منحصربهفرد خود را دارد و رسانههای خبری که در چارچوب فرهنگهای مختلف فعالیت میکنند، جهاننگریِ همان فرهنگی را بازتاب میدهند که خبر را برایش تهیه میکنند. اما حقیقت پیچیدهتر از این تفکر است و میدانیم که نمیتوان حقیقت را در چارچوب یک فرهنگ خاص تعریف کرد. تشخیص سوگیری در رسانهها نیاز به آموزش و استمرار دارد. اما قدم برداشتن در مسیرِ آگاهی، به شما کمک میکند تا در دام رسانهها نیفتید و بتوانید اخباری که به خورد شما میدهند را تحلیل کنید.
چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانهها تشخیص دهیم برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. نسخه حاضر توسط «مهدی خسروانی» به فارسی برگردانده شده و نشر نو آن را منتشر کرده است.
درباره نویسندگان کتاب
ریچارد پُل (Richard Paul) یکی از نویسندگان و دانشمندان برجسته آمریکایی است که در سال ۱۹۴۸ متولد شد. او یکی از طرفداران برجسته تفکر انتقادی بوده و در این حوزه چندین کتاب نوشته است. این نویسنده شناختهشده توانست به پاس تلاشهای تاثیرگذارش در حوزه تفکر، برنده جایزه فیلسوف برجسته شورای مطالعات فلسفی شود. از دیگر فعالیتهای پل میتوان به تاسیس مرکز تفکر انتقادی در سال ۱۹۸۰ اشاره کرد. از دیگر کتابهای او میتوان به «هنر دقیق خواندن»، «هنر پرمایه نوشتن»، «مفهومها و ابزارهای تفکر نقادانه» و «هنر پرسشگری» اشاره کرد.
لیندا الدر (Linda Elder) در سال ۱۹۶۲ متولد شد. او یکی از برجستهترین نویسندگان و اندیشمندان آمریکایی و همچنین رئیس بنیاد تفکر انتقادی است. الدر در زمینه روانشناسی تحصیل کرده و همراه با ریچارد پل، در حوزه تفکر انتقادی کتابهایی را نوشته است.
چهار دلیل مهم برای مطالعه چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانهها تشخیص دهیم
اگر به مطالعه کتابهای حوزه علوم اجتماعی علاقه دارید، از خواندن این کتاب لذت خواهید برد. هر رسانهای مدعی است که حقیقتِ آنچه هست را بدون هیچگونه تحریفی منعکس میکند. اما آیا واقعا چنین است؟ تا به حال برای خودتان پیش نیامده که احساس کنید فلان رسانه حقیقت را از نگاه خودش بیان میکند، و نه آنچه واقعا هست؟ مطالعه این کتاب به شما کمک میکند فرد آگاهتری شوید و حقه رسانهها را کشف کنید. مطالعه این کتاب به شما کمک میکند:
از تاثیرگذاری اخبار روی افکار آگاه شوید
منابع خبری مختلف را از لحاظ میزان سوگیری بررسی کند
به منابع خبری معتبرتری دست پیدا کنید
اطلاعاتی که تحریفشده یا جهتدار هستند را تشخیص دهید
در بخشی از کتاب میخوانیم
اطلاعات جهتدار یک طرح یا توطئه نیست، قضیه کاملا به پیشینه آموزشی و پرورشی و واقعیتهای اقتصادی برمیگردد. خبرنگاران و سردبیران خود عضوی از یک فرهنگاند. دیدگاه آنها درباره جهان به دیدگاه مخاطبانشان نزدیک است. آنها از درک تاریخیِ ملیگرایانه و حس وطنپرستی مشترک برخوردارند، نظام عقیدتیشان در مجموع مشابه است و غالبا دین یکسانی هم دارند. شیوه نگاه یک سردبیر عرب به جهان با شیوه نگاه همکار اسرائیلیاش فرق میکند. شیوه نگاه یک سردبیر پاکستانی هم با شیوه نگاه همکار هندیاش فرق میکند و به همیت ترتیب، یک سردبیر چینی جهان را آنطور نمیبیند که همکار آمریکاییاش میبیند. همین سخن درباره گزارشگران و بقیه روزنامهنگاران و خبرنگاران نیز صادق است. علاوهبر اینها، کسانی که در زمینه خبر کار میکنند، محدودیتهای زمانی شدیدی برای نگارش گزارشها دارند و فضای چندان گستردهای برای عرضه کردن گزارشهایشان ندارند. اصلا عجیب نیست که پوشش خبری از ملتی به ملت دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر، تا این اندازه فرق میکند.
پیشنهادهایی به دوستداران این کتاب
حوزه رسانه و خبر یکی از حوزههای مهم در عصر امروزه است که میتوان آن را به شیوهای دقیق و هوشمندانه مطالعه کرد. اگر در زمینه خبر و رسانه فعالیت حرفهای دارید، یا صرفا از روی علاقه این حوزه را دنبال میکنید، با مطالعه کتابهای زیر لذت خواهید برد:
سینما و رسانههای جنگی آمریکا بعد از جنگ ویتنام سیاست، ایدئولوژی و طبقه اثر پاتریشیا کیتون و پیتر شکنر
قواعد واگیری چرا چیزها منتشر میشوند و چرا از انتشار بازمیایستند اثر آدام کوچارسکی
کتاب اسلکتیویست، انقلاب هشتگها، قواعد کنشگری سایبری برای اسکتیویستها اثر مگ کیل
- ۰۲/۰۵/۱۸